مبانی بهره وری در اندیشه ی اسلامی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده حسن قاضیان
  • استاد راهنما مهرداد صفرزاده
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

عنوان این پایان نامه مبانی بهره وری در اندیشه ی اسلامی است. لغت بهره وری از نظر ادبی از واژه ی بهره ور مشتق شده و به معنای بهره بر، سود برنده و کامیاب است. بهره وری به معنای بیشترین استفاده از کمترین امکانات و منابع در راه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه ی زندگی انسان است. در اقتصاد، بهره وری مقدار یا میزان خروجی تولید شده (بر حسب کالای تولید شده یا خدمات ارائه شده) به ازاء هر واحد استفاده شده ی ورودی تعریف می شود. در اصول سرمایه داری، افزایش بهره وری منجر به بالا رفتن استانداردهای زندگی جمعیّت عام می شود. هدف در بهره وری این است که انسان به عقیده و باوری برسد که بتواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از دیروز به انجام برساند و برای تحقق این امر نهایت تلاش خود را بکار گیرد. هدف دستیابی به مقاصدی است که نیازهای مادّی و معنوی انسان را برآورده می سازد و زندگی بهتر را برای او فراهم می نماید. در فرهنگ اسلامی موضوع بهره وری سابقه ی طولانی داشته و اسلام از بدو ظهورش فرهنگ حداکثر استفاده ی مفید از زندگی و کار را به جامعه عرضه کرده است که رشد اوّلیّه ی جوامع قبل از دوره ی رنسانس، نشانه ای از توجّه به استفاده بهینه از امکانات است. اسلام انسان را به تلاش و کوشش هر چه بیشتر برای فراهم آوردن امکانات زندگی تشویق کرده است و او را تنها مالک نتایج و بهره های سعی و تلاش خود دانسته است. همچنین از موضوعاتی که پیشوایان گرامی اسلام در سخنان خود ما را بدان رهنمون شده اند، استفاده ی بهینه از نعمات الهی و توجّه به بهره-وری است. در نتیجه با نگاهی به آیات قرآن و دستورات پیشوایان، در می یابیم که دین اسلام به مقوله ی بهره وری و استفاده-ی بهینه از تمام فرصت ها برای به کمال رساندن انسان توجّهی خاصّ دارد. از آن جایی که موضوع بهره وری به عنوان یک علم مدوّن در دهه های اخیر مطرح شده است، پژوهشگران مسلمان نیز آثاری را در این زمینه به رشته ی تحریر درآورده اند و سعی در اثبات این مطلب داشته اند که دین اسلام در زمانی که کسی حتّی نامی از این علم نشنیده بود، مبانی بهره وری و مدیریّت اسلامی را بوسیله ی تعالیم متعالی خویش را برای سعادت دنیوی و اخروی انسان به ارمغان آورد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مبانی اندیشه ی فلسفی – عرفانی رابیندرانات تاگور

این مقاله نگرش فلسفی - عرفانی رابیندرانات تاگور را بیان می کند. از آنجا که محیط اجتماعی و  احوال و افکار پیرامونی هر اندیشمندی در ساختار اندیشگی و شکل بخشی شخصیت او تأثیر قطعی دارد و هزارها شعری که از تاگور بجا مانده، بهترین نمودار زندگی اوست، ابتدا مایه های پیدایش این اعتقادات،اعم از گرایشات اشراقی جد و پدر ،که تاگور از آن متأثّر است، تأثیر جنبش برهماساماژ، تصوف ادیان مختلف و به ویژه جاذبه روح ...

متن کامل

مفهوم مشارکت در محیط از منظر اندیشه ی اسلامی و اندیشه ی غربی

Human beings, as a social creature, need others to get their peace of mind and safety. Such needs encourage or force the idea of cooperation and partnership with others, while the formation of interpersonal relations in a society affects people to use a common environment. Today, urban planners and designers, in the form of professional specialists, are trying to engage their users through coll...

متن کامل

مبانی اندیشه ی قانون گرایی میرزا یوسف خان مستشارالدوله

اندیشه ی قانون گرایی یکی از مهمترین زمینه های تجدد خواهی در ایران عصر قاجار بوده است. در این میان نقش روشنفکران عصر قاجار در این مسأله بسیار حائز اهمیت بوده است. این گروه با اشاعه ی اندیشه ی قانو ن خواهی زمینه ی تحولات سیاسی و اجتماعی را در عصر قاجار فراهم نمودند. در میان این روشنفکران میرزا یوسف خان مستشارالدوله گام بلندی را در ایجاد مبانی « یک کلمه » جایگاه ویژه ای دارد. او با نگارش رساله ی د...

متن کامل

مبانی اندیشه ی قانون گرایی میرزا یوسف خان مستشارالدوله

اندیشه ی قانون گرایی یکی از مهمترین زمینه های تجدد خواهی در ایران عصر قاجار بوده است. در این میان نقش روشنفکران عصر قاجار در این مسأله بسیار حائز اهمیت بوده است. این گروه با اشاعه ی اندیشه ی قانو ن خواهی زمینه ی تحولات سیاسی و اجتماعی را در عصر قاجار فراهم نمودند. در میان این روشنفکران میرزا یوسف خان مستشارالدوله گام بلندی را در ایجاد مبانی « یک کلمه » جایگاه ویژه ای دارد. او با نگارش رساله ی د...

متن کامل

مقایسه مبانی انسان شناختی پیشرفت و توسعه در اندیشه ی اسلام و نظریه ی لیبرال دموکراسی

افراد و آحاد جامعه، موتور اصلی حرکت هر جامعه ای به سمت پیشرفت و تعالی هستند. اگرچه جامعه نیز از طریق نهادهای اجتماعی می تواند موجب تسریع یا کندشدن حرکت شود، اما اثرگذاری و جهت گیری نهادهای اجتماعی نیز نهایتا به حرکت افراد مرتبط « فرد » آحاد جامعه تحقق می یابد. از آن جایی که نوع تعریف از « عمل » و « اراده » است و از طریق انسان در دو نظام معنایی غربی و اسلامی، عامل اصلی تفاوت جدی آن ها در تعریف ج...

متن کامل

مبانی فکری شکل‌گیری مکان تعاملات اجتماعی از منظر اندیشه اسلامی

In its conceptual meaning, Social Interaction, as a mean of connecting individuals in a society, is defined differently in the realm of Sociology. In this respect, the effective status of social interactions in the formation of proper social relations is shown in Architecture. The benefits of this status include cooperation to achieve active-public profit and its results, the development of par...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023